Recenezie: “Disciplinarea pozitivă sau cum să disciplinezi fără să rănești”

Acasa » Recenezie: “Disciplinarea pozitivă sau cum să disciplinezi fără să rănești”

Salutare!

Azi a venit rândul să îți scriu despre o carte pe care am citit-o în urmă cu ceva ani și pe care o recitesc periodic. În plus o recomand părinților de câte ori am ocazia. 

Am și cumparat-o de mai multe ori dar de fiecare dată am rămas fără ea.

Este vorba despre “Disciplinarea pozitivă sau cum să disciplinezi fără să rănești” de Adina Botiș și Anca Țărău aparută la editura ASCR în 2004. Se mai găsește la unele librării online.

Ce ne învață această carte? 

Pe parcursul celor șase capitole înțelegem ce înseamnă disciplinarea, ce este comportamentul, metode și pași concreți în realizarea disciplinării.  

În primul rând autorii explică de ce disciplinarea nu e o pedeapsă cum am fi tentați să credem sau cum am asociat-o noi în trecut. 

Termenul de “disciplină” este înrudit cu cel de “discipol”, iar un discipol este o persoană care urmează învățăturile și stilul altei persoane, urmând și modelul sau comportamental. 

Disciplinarea este, așadar,  “o experiență de învățare” iar rolul părinților este de a-l încuraja pe copil să persevereze în acest proces.  

Alăturarea cuvintelor “disciplinare” și “pozitivă” s-a făcut tocmai pentru a distruge acest mit ca disciplinarea este ceva rău, negativ.  

Un alt aspect important din carte care ne ajuta să înțelegem cum să realizăm disciplinarea având cooperarea copilului îl reprezintă înțelegerea comportamentului copilului. 

Iar comportamentul lui este conditionat de nevoile sale, respectiv:

• dragoste

• onestitate

• respect

• intelegere

• acceptare

• rabdare

• corectitudine

• constanta

• timp


Ce pași poți urma ca să înveți copilul un anumit comportament?

1. Definiți exact comportamentul (să se spele pe mâini înainte de masă, să își pună jucăriile în cutie, să își facă patul etc.)

2. Descompuneți în pași mici comportamentele respective


3. Folosiți îndrumarea (stați alături de copil când manifestă comportamentul și învățați-l pas cu pas cât este necesar). 
Vă puteți folosi de îndrumarea verbală, cea fizică sau modelarea comportamentului

4. Recompensați aproximările succesive ale comportamnetului dorit


5. Ignorați aproximările succesive ale etapelor anterioare când copilul dovedește că știe ce și cum să facă.


6. Retrageți treptat îndrumarea dumneavoastră


7. Recompensați la intervale neregulate comportamentul dobândit

Ce îmi plac mie, în mod special, sunt metodele sau recomandările de abordare a situațiilor “copilul nu vrea”, respectiv:

 • metoda consecintelor logice si natural

• contractul comportamental

• extincția

• excluderea


Sper că te-am făcut curios și dornic să citești această carte. Dacă deja ai făcut-o….

Felicitări!!!

Poți să îmi dai un replay și să-mi spui care a fost pentru tine cea mai importantă lecție. 


Pe marțea viitoare cu o altă recomandare,

Georgiana

Ungureanu Georgiana
Ungureanu Georgiana
Salutare, sunt Georgiana Ungureanu și am o pasiune de lungă durată pentru a ajuta copiii cu nevoi speciale. În 2018 am fondat Priority Clinic, o clinică dedicată exclusiv terapiei logopedice. Aici, copiii cu dificultăți de vorbire vin cu plăcere să învețe și să se dezvolte, iar eu și echipa mea suntem aici pentru a oferi tot suportul necesar. Dacă îți dorești să ajuți copilul tău să vorbească mai bine, te invit să ne cunoști și să descoperi ce servicii oferim la Priority Clinic.

Cuprins articol

Articole din aceasi categorie