Corectarea pronunției acasă: 10 principii esențiale de la logoped

Pronunția anumitor sunete reprezintă o etapă firească în dezvoltarea limbajului. Omiterea, înlocuirea sau distorsionarea unor foneme – o condiție numită tehnic dislalie – este frecventă în perioada preșcolară. În funcție de amploarea dificultăților, aceasta poate fi o dislalie monomorfa (când este afectat un singur sunet sau o singură grupă de sunete) sau o dislalie polimorfa (când sunt afectate sunete din grupe diferite).

Deși unele dificultăți se pot corecta natural, intervenția structurată este adesea necesară pentru a asigura o dezvoltare armonioasă. Acest articol prezintă 10 principii fundamentale pentru părinții care doresc să sprijine procesul de corectare a pronunției într-un mod eficient.

dislalie

1. Începe cu o listă: Identifică Sunetele Vizate

Primul pas este să fii un bun observator. Fă o listă clară cu sunetele pe care copilul le omite (ex: nu spune deloc ‘r’), le înlocuiește (ex: spune ‘l’ în loc de ‘r’) sau le distorsionează (ex: un ‘s’ pelticit).

Această listă inițială vă poate oferi un indiciu dacă dificultatea este izolată (specifică unei dislalii monomorfe) sau se extinde la mai multe sunete (caracteristică unei dislalii polimorfe).

2. Analizează Cauzele Posibile

Înainte de a face exerciții, este important să se identifice sursa dificultății. Se pot urmări câteva aspecte:

  • Controlul oro-motor: Copilul poate mișca limba sus/jos, stânga/dreapta cu ușurință?
  • Frenul lingual: Anexarea limbii de planșeul bucal pare prea scurtă sau restrictivă?
  • Controlul respirator: Vorbește pe inspir (când trage aer)? Fragmentează cuvintele?
  • Modelul verbal: Există cineva în familie care pronunță greșit și copilul copiază modelul
  • Procesarea fonologica: Exista istoric de otite in perioada mica, uneori pare ca nu intelege cuvintele dar daca sunt spuse pe silabe reuseste insa cuvantul intreg este pocit?

3. Respectă Etapele Terapiei: De la General la Specific

Procesul logopedic corect nu sare direct la corectarea sunetului. El urmează niște pași clari: exerciții generale (gimnastica aparatului fonoarticulator, respirație, dezvoltarea auzului fonematic) și abia apoi exerciții specifice pentru sunetul vizat (emitere, consolidare, automatizare).

4. Execută Exerciții de Gimnastică Oro-facială (Miogimnastică)

Antrenamentul musculaturii aparatului fonoarticulator este esențial. Aceste exerciții se pot realiza în oglindă:

  • Umflarea și sugerea obrajilor.
  • Țuguierea buzelor, urmată de un zâmbet larg.
  • Umezirea buzelor cu limba, într-o mișcare circulară.
  • Sfat practic: Se poate folosi ciocolată sau miere unsă pe buze pentru a încuraja mișcarea limbii într-o direcție anume.

5. Antrenează Controlul Fluxului de Aer (Respirația)

Vorbirea corectă se produce pe expir. Pentru a antrena controlul fluxului de aer, se pot folosi exerciții simple:

  • Suflarea în lumânări de la distanțe diferite.
  • Realizarea de baloane de săpun.
  • Suflarea cu un pai într-un pahar cu apă.

6. Dezvoltă Percepția Auditivă (Auzul Fonematic)

Auzul fonematic este capacitatea de a diferenția sunete similare (ex: ‘p’ de ‘b’, ‘s’ de ‘ș’). Se pot exersa prin repetarea unor serii de:

  • Silabe opozante: pa-ba-pa, sa-șa-sa, ta-da-ta.
  • Cuvinte paronime: ‘rac’ vs. ‘lac’, ‘toc’ vs. ‘coc’.

7. Lucrează Metodic: Un Sunet pe Rând

Nu este eficient să se încerce corectarea tuturor sunetelor simultan. Se alege un singur sunet și se trece cu răbdare prin toate etapele:

1. Emiterea sunetului izolat (ex: Ssssss).
2. Introducerea în silabe (sa, se, si, so, su).
3. Folosirea în cuvinte (la început, la mijloc și la final de cuvânt).
4. Integrarea în propoziții, poezii și vorbire curentă.

8. Asigură Consecvența: Exercițiu Zilnic

Eficiența maximă se obține prin exercițiu constant. Este mult mai productiv să se lucreze 10-15 minute în fiecare zi, decât o oră o dată pe săptămână. Astfel, se formează automatisme și copilul devine mai conștient de propria pronunție.

9. Menține Motivația prin Activități Ludice

Repetarea mecanică este ineficientă pe termen lung. Este esențial ca exercițiile să fie integrate în jocuri și activități distractive, pentru a menține cooperarea și interesul copilului.

10. Oferă Feedback Constructiv

Feedback-ul trebuie oferit discret, constructiv și fără a critica. Când apare o greșeală, oferiți modelul corect: „Foarte bine încercat. Sună și mai bine așa: RA-CHETĂ”. Concentrați feedback-ul doar pe sunetul aflat în proces de corectare.

Resurse Recomandate

Pentru corectarea pronunției, două cărți sunt esențiale în domeniu:

  • Cartea 8 LOG (coordonator Ecaterina Vrășmaș)
  • Minighid logopedic (autor Șoimița Gherle).

De la Principii la Plan Personalizat

Aceste 10 principii oferă o bază solidă pentru a sprijini corectarea pronunției acasă. Pentru rezultate optime, însă, este necesară o evaluare de specialitate care să identifice cauzele exacte și să stabilească setul corect de exerciții.


Un logoped Priority Clinic poate elabora un plan de intervenție structurat și eficient, adaptat profilului unic al copilului dumneavoastră. Asigurați progresul printr-o abordare profesionistă.

»Solicită o Evaluare Specializată«

Picture of Ungureanu Georgiana
Ungureanu Georgiana
Salutare, sunt Georgiana Ungureanu și am o pasiune de lungă durată pentru a ajuta copiii cu nevoi speciale. În 2018 am fondat Priority Clinic, o clinică dedicată exclusiv terapiei logopedice. Aici, copiii cu dificultăți de vorbire vin cu plăcere să învețe și să se dezvolte, iar eu și echipa mea suntem aici pentru a oferi tot suportul necesar. Dacă îți dorești să ajuți copilul tău să vorbească mai bine, te invit să ne cunoști și să descoperi ce servicii oferim la Priority Clinic.