Metoda Meixner

Cele 5 principii ale Metodei Meixner sunt esențiale pentru abordarea pedagogică a învățării cititului și scrisului, mai ales în cazul copiilor cu dificultăți de învățare, precum dislexia. Iată o descriere detaliată a fiecărui principiu:

  1. Principiul pedagogic al gradației – învățarea se face în pași mici:
    • Acest principiu subliniază importanța introducerii treptate a noilor concepte și abilități. Procesul de învățare este structurat în etape mici și gestionabile, permițând elevilor să acumuleze cunoștințe și abilități într-un ritm confortabil. Prin împărțirea materiei în segmente ușor de gestionat, se reduce stresul și se facilitează înțelegerea și reținerea informațiilor.
  2. Principiul asociației triple în însușirea citit-scrisului – literă-fonem-grafem:
    • Metoda Meixner pune un accent deosebit pe corelarea dintre sunetul unei litere (fonem), forma vizuală a literei (grafem) și denumirea literei (literă). Această abordare tripartită asigură o legătură solidă între recunoașterea vizuală a literelor, producerea corectă a sunetelor și capacitatea de a scrie literele. Aceasta este esențială pentru dezvoltarea unei abilități de citire și scriere fluentă și corectă.
  3. Principiul prevenirii inhibiției omogene:
    • Pentru a evita confuzia dintre literele similare, acestea sunt introduse la intervale de timp diferite. De exemplu, literele „b” și „d” sau „p” și „q” nu vor fi învățate simultan, ci separat, astfel încât elevii să le poată automatiza corect și fără interferențe. Acest principiu ajută la prevenirea confuziilor comune și la întărirea învățării diferențiate a fiecărei litere.
  4. Principiul prevenirii și evitării rigidității gândirii:
    • Metoda Meixner încurajează flexibilitatea mentală prin utilizarea unor strategii variate de predare. Jocurile educative, exemplele practice, analogiile, reprezentările vizuale și asocierile cuvânt-imagine sunt folosite pentru a stimula gândirea creativă și adaptabilă a elevilor. Această diversitate metodologică previne rigiditatea gândirii și facilitează o înțelegere mai profundă și mai versatilă a materialului învățat.
  5. Principiul asigurării atmosferei agreabile și plăcute a activităților cu copiii dislexici:
    • Un mediu de învățare pozitiv și încurajator este crucial pentru succesul copiilor dislexici. Crearea unei atmosfere plăcute, în care elevii se simt în siguranță și motivați, este esențială. Acest principiu implică folosirea unor metode de predare interactive și ludice, oferirea de feedback pozitiv și încurajarea constantă a elevilor. O astfel de abordare contribuie la creșterea încrederii în sine și a dorinței de a învăța.

Aceste principii ale Metodei Meixner sunt concepute pentru a aborda în mod eficient nevoile specifice ale copiilor cu dificultăți de învățare, asigurând o experiență educațională accesibilă, motivantă și adaptată fiecărui elev.

Metoda Sindelar

este o abordare de dezvoltare cognitivă concepută pentru a identifica și a îmbunătăți capacitățile cognitive a căror disfuncționalitate duce la apariția tulburărilor de limbaj. Aceasta metodă se adresează în special copiilor cu predispoziție spre dislexie, precum și celor care suferă deja de dislexie, în general până la vârsta de 15 ani.

Principiile Metodei Sindelar

  1. Identificarea Capacităților Cognitive Deficitare:
    • Prima etapă a metodei presupune o evaluare amănunțită a copilului pentru a identifica acele capacități cognitive care sunt subdezvoltate și care contribuie la dificultățile de limbaj. Aceasta poate include teste și observații care vizează diferite aspecte cognitive și perceptuale.
  2. Exerciții Specializate:
    • Terapia constă în exersarea zilnică, timp de 15 minute, a unor exerciții specifice menite să îmbunătățească capacitățile cognitive identificate ca fiind problematice. Aceste exerciții sunt structurate pentru a viza diferite abilități:
      • Diferențierea vizuală: Capacitatea de a distinge între diferite forme și imagini.
      • Diferențierea vizuală formă-fond: Abilitatea de a distinge obiectele de fundalul lor.
      • Diferențierea auditivă: Capacitatea de a distinge între diferite sunete și foneme.
      • Memoria vizuală: Abilitatea de a reține și de a aminti informații vizuale.
      • Memoria auditivă: Capacitatea de a reține și de a aminti informații auditive.
      • Intermodalitatea: Abilitatea de a integra informațiile din diferite modalități senzoriale (de exemplu, auditiv și vizual).
      • Serialitatea: Capacitatea de a înțelege și de a reține secvențe și ordine.
      • Orientarea în spațiu: Abilitatea de a percepe și de a înțelege poziția și relațiile spațiale între obiecte.
  3. Colaborarea între Specialist și Familie:
    • Aplicarea eficientă a metodei necesită o excelentă colaborare între specialist și familie. Specialistul (logoped, psiholog, terapeut educațional) va oferi ghidare și sprijin familiei pentru a se asigura că exercițiile sunt realizate corect și constant. Familia joacă un rol crucial în menținerea consecvenței și a motivației copilului.
  4. Exercițiu Constant și Terapie de Lungă Durată:
    • Pentru a obține rezultate durabile, este esențial ca exercițiile să fie practicate zilnic, fără întrerupere. Metoda Sindelar nu oferă soluții rapide, ci se bazează pe exersare constantă și pe o terapie de lungă durată, adaptată nevoilor individuale ale fiecărui copil.

Beneficiile Metodei Sindelar

  • Îmbunătățirea Capacităților Cognitive:
    • Prin exersarea constantă a diferitelor abilități cognitive, copiii își pot dezvolta funcțiile cognitive deficitare, ceea ce poate duce la îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește limbajul și cititul.
  • Reducerea Simptomelor Dislexiei:
    • Pe măsură ce capacitățile cognitive se îmbunătățesc, simptomele dislexiei pot fi reduse, ceea ce permite copiilor să facă progrese în învățare și să își dezvolte încrederea în sine.
  • Abordare Personalizată:
    • Metoda Sindelar este flexibilă și poate fi adaptată nevoilor specifice ale fiecărui copil, asigurându-se că intervenția este cât mai eficientă posibil.

Metoda Sindelar reprezintă o intervenție comprehensivă și bine structurată pentru copiii cu dislexie și dificultăți de limbaj, bazându-se pe identificarea precisă a capacităților cognitive deficitare și pe exersarea sistematică a acestora. Cu sprijinul adecvat din partea specialiștilor și a familiei, copiii pot face progrese semnificative în dezvoltarea abilităților necesare pentru citit și scris.

Metoda Feuerstein,

cunoscută și sub numele de Programul de Îmbogățire Instrumentală (Instrumental Enrichment Program – IE), este o abordare cognitivă inovatoare dezvoltată de psihologul israelian Reuven Feuerstein. Această metodă este utilizată pentru a îmbunătăți capacitățile cognitive și de învățare ale indivizilor, inclusiv ale copiilor cu dificultăți de învățare și tulburări de limbaj. În logopedie, metoda Feuerstein este aplicată pentru a sprijini dezvoltarea abilităților de comunicare și limbaj printr-o serie de intervenții structurate și personalizate.

Principiile Metodei Feuerstein

  1. Modificabilitatea cognitivă structurală:
    • Reuven Feuerstein a introdus conceptul de modificabilitate cognitivă structurală, care susține că inteligența și capacitățile cognitive ale unei persoane nu sunt fixe, ci pot fi dezvoltate și modificate prin intervenții adecvate. Acest principiu este esențial în logopedie, deoarece sugerează că abilitățile de comunicare și limbaj pot fi îmbunătățite prin metode specifice.
  2. Învățarea mediată:
    • Metoda se bazează pe conceptul de învățare mediată, unde terapeutul joacă rolul de mediator între copil și materialele de învățare. Mediatorul nu doar oferă informații, ci facilitează înțelegerea și procesarea acestora, ghidând copilul prin întrebări și sugestii pentru a-și dezvolta gândirea critică și abilitățile de rezolvare a problemelor.
  3. Programul de Îmbogățire Instrumentală (IE):
    • Programul IE cuprinde o serie de instrumente și exerciții menite să dezvolte abilități cognitive specifice, cum ar fi comparația, clasificarea, orientarea în spațiu, și analizarea relațiilor. Aceste instrumente sunt utilizate pentru a aborda dificultățile de limbaj, ajutând copiii să dezvolte abilități esențiale pentru comunicare eficientă.

Aplicarea Metodei Feuerstein în Logopedie

  1. Evaluarea inițială:
    • Procesul începe cu o evaluare detaliată a abilităților cognitive și de limbaj ale copilului. Aceasta permite identificarea punctelor forte și a dificultăților, precum și a zonelor care necesită intervenție.
  2. Intervenția personalizată:
    • Pe baza evaluării, se elaborează un plan de intervenție personalizat care utilizează instrumentele IE pentru a aborda nevoile specifice ale copilului. De exemplu, exercițiile de orientare în spațiu pot fi utilizate pentru a ajuta copiii să înțeleagă structura propozițiilor, iar activitățile de clasificare pot fi folosite pentru a îmbunătăți vocabularul și înțelegerea semantică.
  3. Exerciții și activități structurate:
    • Intervențiile implică o serie de exerciții și activități structurate care sunt realizate atât în cadrul sesiunilor de terapie, cât și acasă. Aceste exerciții sunt concepute pentru a fi progresive și pentru a dezvolta treptat abilitățile cognitive și de limbaj ale copilului.
  1. Monitorizarea progresului:
    • Progresul copilului este monitorizat constant pentru a adapta și ajusta intervențiile după cum este necesar. Feedback-ul regulat și evaluările periodice asigură că terapia este eficientă și că copilul continuă să facă progrese.

Beneficiile Metodei Feuerstein în Logopedie

  • Îmbunătățirea abilităților cognitive:
    • Prin dezvoltarea abilităților cognitive fundamentale, copiii pot îmbunătăți și abilitățile de comunicare și limbaj, deoarece aceste abilități sunt interconectate.
  • Creșterea încrederii în sine:
    • Copiii își dezvoltă încrederea în sine pe măsură ce își îmbunătățesc capacitatea de a înțelege și de a utiliza limbajul într-un mod eficient.
  • Abordare holistică:
    • Metoda Feuerstein abordează dezvoltarea copilului într-un mod holistic, luând în considerare nu doar dificultățile de limbaj, ci și abilitățile cognitive și emoționale.

Metoda Feuerstein reprezintă o abordare valoroasă în logopedie, oferind instrumente și tehnici care pot transforma abilitățile cognitive și de limbaj ale copiilor. Printr-o colaborare strânsă între terapeuți, părinți și copii, metoda facilitează dezvoltarea abilităților necesare pentru o comunicare eficientă și o viață academică și socială de succes.

Materiale

In Romania metoda Meixner cunoaste o buna aplicabilitate prin eforturile echipei Asociatiei Romane pentru Copii Dislexici care a format generatii de logopezi si a tradus si adaptat pentru limba romana “manualul dislexicului”.

Cartea “Casuta cu litere si jucarii” reprezinta o resursa importanta si o inspiratie pentru specialistii si parintii care muncesc in domeniul dislexiei.  

Citeste si Poate fi dislexia prevenita ?

Picture of Ungureanu Georgiana
Ungureanu Georgiana
Salutare, sunt Georgiana Ungureanu și am o pasiune de lungă durată pentru a ajuta copiii cu nevoi speciale. În 2018 am fondat Priority Clinic, o clinică dedicată exclusiv terapiei logopedice. Aici, copiii cu dificultăți de vorbire vin cu plăcere să învețe și să se dezvolte, iar eu și echipa mea suntem aici pentru a oferi tot suportul necesar. Dacă îți dorești să ajuți copilul tău să vorbească mai bine, te invit să ne cunoști și să descoperi ce servicii oferim la Priority Clinic.

Cuprins articol

Articole din aceasi categorie

Poate fi dislexia prevenita ?

Prevenirea dislexiei este un subiect complex și discutat pe larg în comunitatea educațională și științifică. Deși nu există o metodă garantată pentru prevenirea dislexiei, există

Citeste articolul »
Tulburarile de invatare
Ungureanu Georgiana

Cum invata copilul dislexic

Cum Învăță Copilul Dislexic? Copiii cu dislexie învață în moduri unice și adesea necesită strategii de predare adaptate pentru a-și valorifica întregul potențial. Înțelegerea modului

Citeste articolul »