Dislexia la copii: Ghid complet despre simptome, diagnostic și terapie

Dislexie: Ce este și cum o înțelegem?

Dislexia, alături de disgrafie, disortografie și discalculie, face parte din categoria tulburărilor specifice de învățare (TSI). Concret, dislexia este o tulburare specifică a abilităților de citire (în privința corectitudinii, înțelegerii și fluenței) care nu sunt dezvoltate la nivelul așteptat prin raportare la nivelul de dezvoltare intelectuală, vârsta persoanei și nivelul școlarizării.

Cu alte cuvinte, în condițiile unei inteligențe medii/superioare, un copil nu atinge perfomanța specifică vârstei și clasei în ceea ce privește cititul. Putem avea copii care prezintă o fluență redusă în decodificarea literelor, copii care, deși au un ritm bun de citire, nu înțeleg mesajul citit, sau copii care confundă și înlocuiesc literele asemănătoare.

Cuvântul dislexie provine din limba greacă și se compune din “dis” (dificultate) și “lexis” (limbaj), ceea ce arată că tulburarea nu se referă strict la citit, ci include și alte sfere ale limbajului.

Dislexia nu este o boală, nici o deficiență. Este o modalitate specială de prelucrare a informației datorită dezvoltării și funcționării diferite a sistemului nervos central. Copiii dislexici sunt copii inteligenți care învață diferit.

O analogie utilă:

Imaginați-vă două persoane care pleacă din București spre mare. Persoana tipică intră pe autostradă și merge direct la destinație. Persoana cu dislexie pornește la fel de entuziasmată, dar pe drum vede ceva interesant la Fundulea, iese de pe autostradă, apoi poposește mai mult la Dunăre. Ajunge și ea la mare, dar nu în același timp. Terapia o ajută să își mențină focusul și îi oferă resurse pentru a rămâne concentrată pe obiectiv, cu minime distrageri.

Diagnosticul în Dislexie: Când și Cum se Stabilește?

Diagnosticul de dislexie se pune, de regulă, în clasa a II-a, după ce copilul a învățat toate literele. O evaluare esențială în proces este testarea inteligenței; un coeficient sub 85 exclude diagnosticul de dislexie. De asemenea, sunt excluse situațiile în care dificultățile de învățare sunt cauzate de deficiențe senzoriale (văz, auz), tulburări psihiatrice, neșcolarizare sau un mediu psihosocial nestimulant.

Diagnosticul poate fi stabilit de o echipă formată din logoped, psiholog clinician și medic neuropsihiatru, folosind anamneza, observația, probe specifice și teste standardizate.

Dislexie Simptome: Care sunt Semnele unui Copil Dislexic?

Spectrul afectării este de la superficial la sever, iar intervenția timpurie reduce semnificativ dificultățile. Un copil dislexic poate fi extrem de creativ, poate avea o gândire spațio-vizuală extraordinară și bune abilități de rezolvare a problemelor. Personalități cunoscute cu dislexie includ Albert Einstein, Leonardo da Vinci, Winston Churchill și Tom Cruise.

Semne și simptome în perioada preșcolară:

  • Apare o întârziere în dezvoltarea vorbirii.

  • Prezintă dificultăți de organizare a limbajului (propoziții simple, vocabular descriptiv redus).

  • Tulburările de pronunție se corectează cu dificultate, chiar și cu terapie.

  • Pronunță greu cuvinte lungi și învață cu dificultate cuvinte noi.

  • Confundă cuvintele asemănătoare fonetic.

  • Nu identifică ușor sunetul de început al unui cuvânt.

  • Nu își găsește mereu cuvintele pentru a exprima o idee.

  • Nu manifestă interes pentru ascultarea poveștilor.

  • Lateralitatea este uneori nedefinită (mulți stângaci printre dislexici).

  • Nu se poate orienta în raport cu propriul corp.

Semne și simptome în perioada școlară:

Acestea se mențin pe cele din perioada preșcolară și se adaugă altele noi:

  • Vorbire incorectă din punct de vedere gramatical (disgramatism).

  • Tulburări de atenție, performanțe școlare fluctuante.

  • Evită să citească texte la prima vedere.

  • Citirea este lentă, fără intonație și nu respectă semnele de punctuație.

  • Are dificultăți în realizarea analizei fonetice (nu identifică primul/ultimul sunet, desparte greșit în silabe).

Stilul de învățare al copilului cu dislexie:

  • Învață mai ușor auditiv sau vizual, comparativ cu cititul.

  • Performanțele sunt fluctuante (materii unde excelează și altele unde abia face față).

  • Necesită suport pentru a înțelege sarcini complexe.

  • Obosește repede, iar atenția îi este ușor distrasă.

  • Poate prezenta dificultăți la învățarea unei limbi străine.

Comportamentul specific unui copil dislexic:

  • Evită sarcinile care presupun citit.

  • Se poate manifesta prin comportament de „clovn”, agresivitate sau, din contră, retragere și anxietate.

  • Pot apărea simptome somatice: dureri de cap, rosul unghiilor, tulburări de somn, ticuri etc.

Terapia Copiilor cu Dislexie: Metode și Principii

Intervenția este un proces complex ce îmbină terapia logopedică, tehnici de învățare, susținerea abilităților personale și consilierea familiei. Părinții sunt primii care au nevoie să înțeleagă modul specific de funcționare al copilului lor.

Metode consacrate în terapia dislexiei:

  • Metoda Meixner

  • Metoda NILD

  • Metoda Sindelar

  • Metoda TSMT

  • Metoda Ayres

Metoda Meixner, de exemplu, are ca scop prevenirea dislexiei și re-educarea citit-scrisului printr-o abordare complexă, adaptată ritmului copilului. Metoda Sindelar se concentrează pe dezvoltarea acelor capacități cognitive care stau la baza tulburărilor de limbaj.

Metode practice utilizabile acasă:

  • Dezvoltarea analizei fonetice: diferențierea sunetului de început, despărțirea în silabe, asocierea sunet-literă.

  • Învățarea literelor: asociere literă-cuvânt, modelarea literelor din plastelină sau nisip, folosirea imaginilor.

Instrumente de Diagnostic și Legislație

  • Teste Standardizate: În România, un instrument modern este DDE-2 (Bateria pentru evaluarea dislexiei și a disortografiei de dezvoltare), care permite evaluarea competentă a abilităților de citire și scriere.

  • Legislația: Legea 6/2016 recunoaște existența persoanelor cu tulburări de învățare și le oferă sprijin. În baza unui Certificat de Orientare Școlară și Profesională (COSP), acești copii pot beneficia de facilități și de o educație personalizată.

Concluzii și Recomandări

Diagnosticul de dislexie este unul complex, iar tehnologia modernă (aplicații, audiobook-uri, hărți mentale) oferă un sprijin important. Dislexia nu este prezentă doar la copii, ci și la adulți.

Dacă ești părinte și în descrierea de simptome se regăsește copilul tău, recomandarea este să mergeți la o evaluare cu un logoped sau psiholog clinician. Intervenția timpurie este un principiu fundamental în terapia logopedică.

Georgiana Ungureanu,

Logoped

Picture of Ungureanu Georgiana
Ungureanu Georgiana
Salutare, sunt Georgiana Ungureanu și am o pasiune de lungă durată pentru a ajuta copiii cu nevoi speciale. În 2018 am fondat Priority Clinic, o clinică dedicată exclusiv terapiei logopedice. Aici, copiii cu dificultăți de vorbire vin cu plăcere să învețe și să se dezvolte, iar eu și echipa mea suntem aici pentru a oferi tot suportul necesar. Dacă îți dorești să ajuți copilul tău să vorbească mai bine, te invit să ne cunoști și să descoperi ce servicii oferim la Priority Clinic.