Tulburările de învățare la vârsta școlară sunt dificultăți specifice care afectează modul în care un copil percepe, procesează și utilizează informația. Acestea nu sunt legate de inteligență sau de dorința de a învăța, ci de modul în care creierul copilului prelucrează informațiile. Printre cele mai frecvente tulburări de învățare se numără dislexia, discalculia, disgrafia și disortografia. Aceste tulburări pot afecta semnificativ performanțele școlare și stima de sine a copilului, însă cu intervenția potrivită, copiii pot învăța să le gestioneze eficient.

Dislexia: Dificultatea în Citire și Scriere

Dislexia este una dintre cele mai cunoscute tulburări de învățare și se manifestă prin dificultăți în citire și scriere. Copiii cu dislexie întâmpină probleme în a recunoaște și a înțelege cuvintele scrise, chiar și atunci când au o inteligență normală sau superioară. Acest lucru se datorează modului în care creierul lor prelucrează sunetele limbajului, afectând capacitatea de a lega sunetele de litere și de a forma cuvinte.

Simptomele Dislexiei:

  • Dificultăți în recunoașterea cuvintelor familiare.
  • Citirea lentă și nesigură, cu multe greșeli.
  • Probleme în a lega literele și sunetele.
  • Dificultăți în înțelegerea textelor citite.
  • Evitarea activităților care implică cititul.

Discalculia: Dificultatea în Înțelegerea Conceptelor Matematice

Discalculia este o tulburare de învățare care afectează capacitatea de a înțelege și de a lucra cu concepte matematice. Copiii cu discalculie au probleme în a înțelege numerele, a efectua calcule și a rezolva probleme matematice. Această tulburare poate deveni evidentă mai ales atunci când copilul începe să învețe multiplicarea, împărțirea și alte concepte mai complexe.

Simptomele Discalculiei:

  • Dificultăți în a recunoaște și a scrie numerele corect.
  • Probleme în a înțelege conceptele de bază ale numerelor și relațiile dintre ele.
  • Dificultăți în efectuarea calculelor matematice simple, cum ar fi adunarea sau scăderea.
  • Incapacitatea de a înțelege și de a utiliza strategii matematice.
  • Evitarea sarcinilor și temelor legate de matematică.

Disgrafia: Dificultatea în Scriere

Disgrafia este o tulburare care afectează abilitățile de scriere, manifestându-se prin dificultăți în formarea literelor și organizarea ideilor pe hârtie. Scrisul de mână al copiilor cu disgrafie poate fi ilizibil, iar aceștia pot avea dificultăți în a exprima gânduri coerente în scris.

Simptomele Disgrafiei:

  • Scris de mână neclar și dezordonat.
  • Dificultăți în formarea corectă a literelor și a cuvintelor.
  • Incoerență în spațierea literelor și a cuvintelor.
  • Probleme în a organiza ideile în propoziții și paragrafe coerente.
  • Frustrare și oboseală rapidă în timpul activităților de scriere.

Disortografia: Dificultatea în Ortografiere

Disortografia este o tulburare specifică care afectează capacitatea de a scrie corect din punct de vedere ortografic. Copiii cu disortografie fac frecvent greșeli de ortografie, inclusiv în cuvinte simple sau familiare, chiar și atunci când cunosc regulile gramaticale și ortografice.

Simptomele Disortografiei:

  • Greșeli frecvente de ortografie în scris.
  • Dificultăți în a respecta regulile gramaticale și ortografice.
  • Omisiuni sau adăugiri de litere în cuvinte.
  • Confuzie între sunete și litere similare.
  • Dificultăți în a aplica regulile de ortografie în scrierea de zi cu zi.

Impactul Tulburărilor de Învățare

Tulburările de învățare pot avea un impact semnificativ asupra performanțelor școlare și a stimei de sine a copilului. Copiii cu astfel de dificultăți pot deveni frustrați și anxioși în legătură cu activitățile școlare, ceea ce poate duce la evitarea acestora și, în consecință, la scăderea performanțelor academice.

Intervenția și Tratamentul Tulburărilor de Învățare

Intervenția timpurie este esențială pentru a ajuta copiii cu tulburări de învățare să își dezvolte abilitățile și să gestioneze aceste dificultăți. Planurile de intervenție pot include:

  • Terapie logopedică: Pentru a îmbunătăți abilitățile de limbaj și de scriere.
  • Terapie ocupațională: Pentru a dezvolta abilitățile motorii fine necesare scrierii.
  • Suport educațional: Intervenții personalizate și adaptări curriculare pentru a răspunde nevoilor specifice ale copilului.
  • Tehnologii asistive: Utilizarea de software și instrumente digitale care pot ajuta la compensarea dificultăților în citire, scriere sau calcul.
  • Consiliere psihologică: Pentru a ajuta copilul să își gestioneze anxietatea și frustrarea asociate cu tulburările de învățare.

Concluzie

Tulburările de învățare, cum ar fi dislexia, discalculia, disgrafia și disortografia, sunt provocări semnificative pentru mulți copii la vârsta școlară. Deși acestea pot afecta performanțele academice, copiii pot învăța să le gestioneze eficient cu ajutorul unei intervenții timpurii și al unui suport adecvat. Este esențial ca părinții și educatorii să fie conștienți de aceste dificultăți și să ofere sprijinul necesar pentru a asigura succesul și bunăstarea copilului.

Picture of Ungureanu Georgiana
Ungureanu Georgiana
Salutare, sunt Georgiana Ungureanu și am o pasiune de lungă durată pentru a ajuta copiii cu nevoi speciale. În 2018 am fondat Priority Clinic, o clinică dedicată exclusiv terapiei logopedice. Aici, copiii cu dificultăți de vorbire vin cu plăcere să învețe și să se dezvolte, iar eu și echipa mea suntem aici pentru a oferi tot suportul necesar. Dacă îți dorești să ajuți copilul tău să vorbească mai bine, te invit să ne cunoști și să descoperi ce servicii oferim la Priority Clinic.
tulburari invatare scoala

Cuprins articol

Articole din aceasi categorie
Tulburarile de invatare
Ungureanu Georgiana

Poate fi dislexia prevenita ?

Prevenirea dislexiei este un subiect complex și discutat pe larg în comunitatea educațională și științifică. Deși nu există o metodă garantată pentru prevenirea dislexiei, există

Citeste articolul »
Tulburarile de invatare
Ungureanu Georgiana

3 metode de invatare in dislexie

Metoda Meixner Cele 5 principii ale Metodei Meixner sunt esențiale pentru abordarea pedagogică a învățării cititului și scrisului, mai ales în cazul copiilor cu dificultăți

Citeste articolul »