Ce Este Dislexia și Cum Afectează Copiii
Dacă copilul tău pare să aibă o inteligență normală, dar întâmpină dificultăți în învățarea literelor și cititului, este posibil să se confrunte cu dislexia. Dislexia, alături de disgrafie, disortografie și discalculie, face parte din categoria tulburărilor specifice de învățare (TSI). Aceasta este o tulburare specifică a abilităților de citire, care afectează corectitudinea, înțelegerea și fluența cititului, fără a fi legată de nivelul intelectual, vârstă sau gradul de școlarizare.
Cu alte cuvinte, un copil cu inteligență medie sau superioară poate avea dificultăți în atingerea performanțelor specifice vârstei și clasei la citit.
Manifestările Dislexiei
Dislexia poate afecta copiii în diferite moduri:
- Fluență redusă în decodificarea literelor și cuvintelor – unii copii pot citi foarte încet și cu dificultate.
- Dificultăți de înțelegere a textului – alți copii pot citi cu un ritm adecvat, dar nu reușesc să înțeleagă mesajul și informația citită.
- Confuzia și substituirea literelor – sunt copii care înlocuiesc literele asemănătoare, cum ar fi „b” cu „d” sau „p” cu „q”.
Termenul „dislexie” provine din greacă, din cuvintele „dis” (dificultate) și „lexis” (limbaj), sugerând că problema nu se limitează doar la citit, ci poate include și alte aspecte ale limbajului.
Definițiile Dislexiei
Printre cele mai recunoscute definiții ale dislexiei se numără:
- S. Borel-Maisonny: „Dislexia este o dificultate specială de a înțelege, reproduce și integra simbolurile citite.”
- Federația Internațională de Neurologie: „Dislexia este un sindrom manifestat prin eșecul neașteptat al învățării cititului, în ciuda unei educații adecvate, a unei inteligențe normale și a unor oportunități socio-culturale favorabile. Aceasta se datorează unei tulburări neurologice care influențează funcțiile fundamentale ale învățării.”
Dislexia nu este o boală sau o deficiență, ci mai degrabă o modalitate specială de procesare a informațiilor, datorită modului în care este organizat și funcționează sistemul nervos central. Astfel, în cazul tulburărilor specifice de învățare, există o disfuncție neurologică care poate avea și o componentă ereditară. Copiii dislexici sunt inteligenți, însă învață diferit. Creierul unui dislexic este organizat diferit.
O Analogică Explicativă
Imaginați-vă doi oameni care doresc să călătorească din București la mare. Unul este tipic, iar celălalt are dislexie. Amândoi știu unde vor să ajungă, se pregătesc și pornesc la drum. Creierul persoanei tipice merge direct pe autostrada A2, făcând doar câteva opriri necesare. Persoana cu dislexie, deși este entuziastă și începe pe aceeași autostradă, se lasă distrasă de lucruri interesante pe drum, cum ar fi o oprire la Fundulea sau la Dunăre. Ajunge și ea la mare, doar că nu în același timp. Terapia îi poate ajuta pe cei cu dislexie să rămână concentrați pe obiectiv, deși nu garantează performanțe identice cu ale celorlalți.
Diagnosticul Dislexiei
Diagnosticul de dislexie se stabilește de obicei în clasa a II-a, când copilul a învățat toate literele. O parte esențială a acestui proces este evaluarea inteligenței copilului. Logopedul, psihologul clinician și medicul neuropsihiatru sunt specialiștii care pot diagnostica dislexia, utilizând anamneza, observația, probe specifice pentru testarea capacității de citire și teste standardizate.
Comportamentul Copiilor Dislexici
Comportamentul copiilor dislexici poate include:
- Evitarea activităților care implică cititul și găsirea de scuze pentru a amâna sau evita aceste sarcini.
- Dificultăți în adaptarea la regulile școlare.
- Manifestări comportamentale, cum ar fi rolul de clovn, agresivitate, retragere sau anxietate, pentru a atrage atenția sau pentru a deveni invizibili.
- Simptome somatice sau neurologice, cum ar fi dureri de cap, rosul unghiilor, tulburări de somn sau alimentare, bâlbâială, enurezis, ticuri sau alergii.
Citește și Semnele Dislexiei