Ce este dislexia?

Dislexia alaturi de disgrafie, disortografie si discalculie face parte din categoria tulburarilor specifice de invatare(TSI). Dislexia este o tulburare specifica a abilitatilor de citire(in privinta corectitudinii, intelegerii si fluentei) care nu sunt dezvoltate la nivelul asteptat prin raportare la nivelul de dezvoltare intelectuala, varsta persoanei si nivelul scolarizarii.   Cu alte cuvinte in conditiile unei inteligente medii/superioare un copil nu atinge perfomanta specifica varstei si clasei in ceea ce priveste cititul. Putem avea copii care prezinta o fluenta redusa in decodificarea literelor si cuvintelor, copii care desi au un ritm acceptabil sau bun de citire nu inteleg mesajul si informatia citita, copii care confunda, inlocuiesc literele asemanatoare. 

Cuvantul dislexie provine din limba greaca si se compune din “dis”(dificultate_ si “lexis”(limbaj). Putem concluziona din analiza originii termenului ca nu se refera doar la citit ci include si alte sfere ale limbajului. 

Dintre cele mai intalnite definitii avem:

Dislexia este “ o dificultate speciala de a intelege, a reproduce si a integra simbolurile citite”- S. Borel-Maisonny

“Sindromul care se manifesta prin esecul neasteptat al invatarii cuvantului scris, mai ales a cititului in ciuda educatiei suficiente, a inteligentei normale si a existentei suficiente a sanselor socio-culturale. Se datoreaza unei tulburari neurologice care influenteaza functiile fundamentale ale invatarii” este definitia Federatiei Internationale de Neurologie.  

Dislexia nu este o boala nici o deficienta. Este o modalitate speciala de prelucrare a informatiei datorita dezvoltarii si functionarii sistemului nervos central. Asadar, regasim in cazul tulburarilor specifice de invatare o disfunctie neurologica si in egala masura putem avea influente ereditare. Copiii dislexici sunt copii inteligenti care invata diferit. 

Creierul unui dislexic este doar diferit organizat. Astfel daca e sa facem o analogie putem sa ne imaginam 2 persoane care doresc sa plece din Bucuresti la mare. Unul e tipic si unul are dislexie. Amandoi stiu unde vor sa ajunga, se pregatesc, isi pun combustibil si pleaca. Creierul persoanei tipice intra pe autostrada A2 si merge tinta la mare. Maxim mai opreste la nevoie daca e cazul. Persoana dislexica este foarte entuziamata ca va merge la mare, pleaca tot pe autostrada numai ca la Fundulea vede ceva interesat si iese un timp, pe la Dunare poposeste mai mult. Ajunge si el la mare doar ca nu in acelasi timp. Terapia il ajuta sa isi mentina focusul, nu garanteaza ca nu se va mai lasa distras sau ca va avea o performanta similara cu ceilalti insa ii ofera resurse si il invata cum sa ramana concentrat la obiectivul lui(merg la mare) cu minim de distrageri. 

Cand se pune diagnosticul de dislexie? 

Diagnosticul de dislexie se pune in clasa a-II-a cand copilul a invatat toate literele. O evaluare importanta in procesul de diagnosticare o reprezinta testarea inteligentei. Un coeficient sub 85 exclude diagnosticul de dislexie. Tot in cazul situatiilor in care excludem dislexia intra deficientele senzoriale care impiedica invatarea, tulburarile psihiatrice sau neurologice organice care afecteaza procesul de invatare, absenta oportunitatilor de invatare(nescolarizarea, absente multe, cadrul psihosocial nestimulant etc)

Logopedul, psihologul clinician si medicul neuropsihiatru sunt cei care pot diagnostica dislexia cu ajutorul anamnezei, observatiei, probelor specifice de testare a capacitatii de citire, testelor standardizate.

Care sunt semnele dislexiei?

Semnele unei dislexii se pot observa destul de devreme. Iar terapia logopedica actioneaza atat asupra prevenirii cat si asupra recuperarii. In functie de varsta copilului, nivelul lui de dezvoltare, deficientele constatate putem apela la o serie de metode si tehnici. In general atat in cazul copiilor cu predispozitie/risc de dislexie sau dislexie interventia se realizeaza personalizat pe acele nevoi si abilitati/capacitate lipsa sau slab dezvoltate. 

Spectrul afectarii este de la superficial la sever iar interventia timpurie reduce din dificultatile copilului. In plus unii dislexici sunt extrem de creativi, altii sunt foarte tehnici, au o gandire spatio-vizuala extraordinara. Bune abilitati de rezolvare de probleme, creativitate, intuitie, empatie sunt doar cateva din punctele lor forte. 

Dintre personalitatile cunoscute care au sau au prezentat dislexie avem: Albert Einstein, Thomas Edison, Winston Churchill, Leonardo da Vinci, Jurles Vernes, Tom Cruise, John Lennon, Muhammad Ali, Jamie Oliver si multi altii.  

Exista o serie de semne in perioada prescolaritatii care pot indica o viitoare dislexie. Dintre acestea cele mai importante sunt:

  • Copilul vorbeste mai tarziu comparative cu cei de o seama
  • Prezinta dificultati de organizare a limbajului: folosesc propozitii simple, nu au in vocabular cuvinte descriptive si/sau cuvinte de legatura
  • Prezinta tulburari de pronuntie care chiar si cu terapie specifica se corecteaza greu
  • Pronunta greu cuvinte lungi sau complicate, invata greu cuvinte noi
  • Poate confunda cuvintele asemanatoare
  • Pare ca nu intelege cu ce sunet incepe un cuvant
  • Nu isi gaseste mereu cuvintele sa exprime o idee
  • Desi auzul este in regula pune frecvent intrebari ca si cum nu a inteles sau nu a auzit
  • Nu asculta povesti cu placere si nu intelege un fir narativ complex
  • Observa cu dificultate detaliile
  • Nu reuseste sa copieze figuri, nu are o strategie de copier
  • Miscarile corpului sunt nearmonioase, se poate impiedica frecvent parca nu sesizeaza obstacolele
  • Manuieste cu dificultate furculita si cutitul, foarfeca
  • Lateralitatea este uneori nedefinita. Intre dislexici se observa multi stangaci
  • Nu cunosc partile corpului, le confunda si in general nu se pot orienta in raport de propriul corp

Aceste semne sau simptome se mentin si in perioada scolara, uneori ele se mai pot ameliora. In plus apar altele de genul:

–  intarziere in dezvoltarea vorbirii, vocabular sarac, stimulare redusa a vorbirii

– dislalie prelungita necorectata corespunzator si la timp- nu intotdeauna un copil care a beneficiat de terapie logopedica pentru dislalie va dezvolta dislexie, este nevoie ca acest semn sa fie corelat cu altele

– disgramatism- vorbire incorecta din punct de vedere gramatical

– tulburari ale atentiei-se distrage usor de la activitati

–  tulburari comportamentale-  se acomodeaza greu la scoala, performante fluctuante (cand foarte bun, cand foarte slab), extrem de agitat sau extrem de lent in rezolvarea sarcinilor

–  evita sa citeasca texte la prima vedere, nu recunoaste literele déjà invatate

– citirea este lenta

– citirea nu e cursiva, citeste fara intonatie, nu tine cont de punctuatie

– are dificultati in realizarea analizei fonetice: nu sesiseaza primul sau ultimul sunet al unui cuvant, desparte gresit in silabe sau daca o face nu reuseste sa retina numarul de silabe

Stilul de invatare al copilului cu dislexie prezinta o serie de caracteristici. Dintre acestea cele mai intalnite sunt:

  • Invata mai usor cand asculta sau cand au o expunere vizuala comparative cu situatia ce presupune citit
  • Invata greu cuvinte grele
  • Performantele sunt fluctuante (sunt materii unde stralucesc si discipline unde abia fac fata)
  • Nu inteleg sarcini complexe, necesita suport din partea adultului. Este ca si cum are nevoie de o traducere
  • Obosesc repede iar atentia le este usor distrata.
  • Pot prezenta dificultati de invatare a unei limbi straine
  • Are dificultati in a-si organiza activitati si responsabilitati  zilnice
  • Sunt sau par imprastiati
  • Au nevoie de effort suplimentar pentru a face fata cerintelor si asteptarilor scolare

Comportamentul dislexicului este si el interesant de analizat. Aproape de fiecare data putem constata urmatoarele:

  • Evita activitatile si sarcinile ce presupun citit, gasesc tot felul de scuze sa amane sau sa nu faca
  • Se acomodeaza greu regulilor de la scoala
  • Se manifesta prin comportament de clovn sau agresivitate, retragere, anxietate incercand sa atraga atentia sau din contra sa se faca invizibili
  • Pot aparea simptome somatice sau neurologice: dureri de cap, rosul unghiilor, tulburari de somn sau alimentare, balbaiala, enurezis, ticuri, alergii etc.

Cum se intampla terapia copiilor cu dislexie?

Interventia si sustinerea unui copil dislexic nu inseamna doar terapie logopedica sau doar citit-scris. Inseamna o combinatie de metode de a invata sa citeasca, tehnici de invatare, sustinerea si dezvoltarea capacitatirlor specific persoanei, echilibru intre efortul pentru citit si dezvoltarea personala, consilierea familiei si la nevoie a copilului. Parintii sunt primii care au nevoie sa invete, sa inteleaga modul absolut special si specific al copilului lor si sa devina o resursa pentru ei. 

Metode consacrate in terapia dislexiei?

Exista cateva metode cunoscute care pot adduce rezultate in viata acestor copii sunt:

Metoda Meixner

Metoda NILD

Metoda Sindelar

Metoda TSMT

Metoda Ayres

Metoda Meixner are ca scop prevenirea dislexiei si re-educarea citit-scrisului. Este o metoda complexa fonetico-auditivo-sintetico-logopedica in care se pune accentual pe emiterea, analiza si sinteza sunetelor. Vine in sprijinul copilului dislexic prin folosirea metodelor psihologice si prin faptul ca se adapteaza la ritmul si nevoile lui, prevenind posibilitatea de a gresi. 

Principiile metodei Meixner sunt:

  1. Principiul pedagogic al gradatiei- invatarea se face in pasi mici
  2. Principiul asociatiei tiple in insusirea citit-scrisului- litera-fonem-grafem
  3. Principiul prevenirii inhibatiei omogene. Literele asemanatoare se predau la distanta ca timp pentru a nu fi confundate. Astfel ele se automatizeaza pe rand
  4. Principiul prevenirii si evitarii rigiditatii gandirii- se folosesc in acest scop jocuri, multe exemple practice, analogii, reprezentari vizuale, asocieri cuvat-imagine
  5.   Principiul asigurarii atmosferei agreabile , placute a activitatilor cu copiii dislexici

In Romania metoda Meixner cunoaste o buna aplicabilitate prin eforturile echipei Asociatiei Romane pentru Copii Dislexici care a format generatii de logopezi si a tradus si adaptat pentru limba romana “manualul dislexicului”. Cartea “Casuta cu litere si jucarii” reprezinta o resursa importanta si o inspiratie pentru specialistii si parintii care muncesc in domeniul dislexiei.  

Metoda Sindelar este o metoda de dezvoltare cognitiva  care presupune identificarea si dezvoltarea acelor capacitate cognitive a caror functionalitate cauzeaza aparitia tulburarilor de limbaj. Se adreseaza atat copiilor cu predispozitie spre dislexie cat si celor cu dislexie(pana in 15 ani).

Terapia inseamna exersarea zilnica timp de 15 min a unor exercitii care vizeaza diferentierea vizuala, diferentierea vizuala forma-fond, difernetierea auditiva, memoria vizuala, memoria auditive, intermodalitatea, serialitatea si orientarea in spatiu. Aplicarea metodei inseamna o excelenta colaborare intre specialist si familie si exercitiu constant fiind o terapie de lunga durata.

Indiferent de ce metoda alegem cu copilul dislexie putem recurge in functie de nevoi si la psihoterapie, consiliere, metoda Feuerstein.  

Mai jos gasiti cateva metode practice ce pot fi folosite in cazul copiilor cu risc de dislexie sau dislexie.

centrate pe dezvoltarea capacităţii de analiză fonetică

1.1. Diferenţierea sunetului de la începutul cuvântului.

1.2. Despărţirea în silabe si identificarea numarului de silabe.

1.3.Indentificarea cuvintelor care încep cu un anumit sunet sau silabă.

1.4. Alcătuire de propoziţii şi identificarea numărului de cuvinte.

1.5. Asociere sunet-literă mare de tipar-literă mică de tipar.

1.6. Înţelegerea şi utilizarea adecvată a conceptului de literă, sunet, silabă,cuvânt, propoziţie.

Centrate pe învăţarea literelor.

2.1. Asociere literă-cuvânt.

2.2. Literă din plastelină, nisip, spumă

2.3. Alăturare 2 litere=silabă.

2.4. Folosirea unor cuvinte scurte.

2.5. Folosirea imaginilor. Ex: pat→poză

Triunghiul copil-familie-scoala reprezinta formula castigatoare in cazul copiilor cu dislexie. Copilul prin natura diagnosticului este o personalitate care are nevoie de sprijin din partea parintilor si cadrelor didactice. Cand spun scoala ma refer atata la invatatori, profesori, profesor de sprijin, consilier scolar. 

Teste folosite in diagnosticarea dislexiei

De relativ putin timp(2021) domeniul terapiei logopedice s-a imbogatit un test standardizat de evaluare si diagnosticare a dislexiei. Este vorba de DDE-2 Bateria pentru evaluarea dislexiei si a disortografiei de dezvoltare. Acest test permite evaluarea nivelului de competenta dobandit atat in citire cat si in scriere. Bateria cuprinde 8 probe din care primele 5 sunt pentru citire si ultimele 3 pentru scriere. Examinatorul va prezenta copilului fiecare proba asigurandu-se ca intelege sarcina. Acesta va folosi cronometru pentru inregistrarea timpului. Proba poate fi intrerupta doar daca examinatorul constata ca subiectul nu a inteles sarcina. Manualul testului ofera indicatii de calcul privind rezultatele copilului si raportarea la norme. Pentru a ne face o idee cu privire la acest test in proba numarul 2 exista 4 coloane de cuvinte pe care subiectul le va citi si care vor fi cronometrate de examinator notand erorile/greselile. 

Legislatia romaneasca in domeniu

In Romania odata cu legea 6/2016 pentru completarea Legii Educatiei Nationale nr 1/2011, cu privire la educatia persoanelor cu tulburari de invatare se recunoaste existenta acestor copii si li se ofera sprijin pentru integrarea lor scoalara. Evident ca la nivel teoretic lucrurile par grozave insa in practica exista si situatii nu tocmai fericite. Partea buna este ca in baza unui Certificat de Orientare Scoalara si Profesionala acesti copii beneficiaza de o serie de facilitati si au acces la o educatie personalizata. Lipsa personalului, norme de copii mult peste posibilitati, pregatirea si specializarea specialistilor sunt inca probeleme ale sistemului. Avem deasemenea si cateva organizatii care sustin si investesc resurse in promovarea drepturilor copiilor dislexici, sustin programe de formare, campanii de constintizare si suport pentru copii si familiile acestora.

In concluzie diagnosticul de dislexie este unul complex inca insuficient cercetat. Avem in limba romana o serie de lucrari si resurse care ne ajuta atat pe noi specialistii cat si pe parinti. Tehnologia este o alta parte importanta in acesta ecuatie. Aplicatii, e-book-uri, audiobookuri, harti mentale sunt si ele modalitati de sprijinire a persoanelor cu dislexie. Dislexia nu exista doar la copii, o intalnim si la adulti. 

Daca esti parinte si cumva in descrierea semnelor se regaseste copilul tau iti recomand sa mergeti la o evaluare cu un logoped sau psiholog clinician. Interventia timpurie este un principiu in terapia logopedica. 

Georgiana Ungureanu

Logoped

Picture of Ungureanu Georgiana
Ungureanu Georgiana
Salutare, sunt Georgiana Ungureanu și am o pasiune de lungă durată pentru a ajuta copiii cu nevoi speciale. În 2018 am fondat Priority Clinic, o clinică dedicată exclusiv terapiei logopedice. Aici, copiii cu dificultăți de vorbire vin cu plăcere să învețe și să se dezvolte, iar eu și echipa mea suntem aici pentru a oferi tot suportul necesar. Dacă îți dorești să ajuți copilul tău să vorbească mai bine, te invit să ne cunoști și să descoperi ce servicii oferim la Priority Clinic.

Cuprins articol

Articole din aceasi categorie