Implicarea familiei în terapia logopedică reprezintă un factor esențial și este la fel de important ca potențialul copilului, profesionalismul logopedului. 

De fapt felul în care familia se implică determină ritmul și durata terapiei. 

Pentru că sunt multe lucruri de spus despre acest subiect m-am gândit să sintetizez felul în care familia se poate implica din trei perspective de timp. Prima este legată de momentul anterior începerii terapiei. Pentru că atitudinea și abordarea familiei dă un anume ton procesului. Înainte de a ajunge la logoped familia se poate interesa despre specialiștii din zonă, poate cere recomandări de la persoane de încredere și care au experiență directă și poate pregăti copilul pentru întâlnirea cu logopedul. Copilul trebuie pregătit pentru o bună interacțiune. În primul rând logopedul nu e medic iar evaluarea se va desfășura într-un mod cât mai natural, cu multe jucării, jocuri și discuții. Dacă părintele nu pune presiune pe copil să se comporte “bine”, îl sprijină în a se exprima cum o face de obicei, îl ajută enorm pe logoped să definească nivelul copilului. Ce ar trebui să știe părintele este că logopedul este acolo să constate cum se exprimă și cum comunică copilul, dinamica relației dintre părinți și copil, ce cauze pot avea influențe asupra limbajului. Logopedul nu judecă, rolul lui e de a găsi soluții după ce constată care e nivelul. Dacă părintele pregătește copilul și evaluarea are loc în termeni potriviți acestuia, va urma terapia. Aici rolul părinților este și mai evident și cu influențe majore. 

Părintele se poate implica respectând recomandările privind frecvența. Și aici este bine de discutat cu logopedul și de găsit o formulă ideală pentru toți. O formulă care să asigure consecvența dar care să nu dea peste cap programul și viața părinților. Pentru că nu putem să le cerem să vină zi de zi doar pentru a bifa ore dar nici “ca la coafor” și să avem oricare dintre noi pretenția pentru rezultate. 

Consecvența și respectarea programarilor sunt forme de implicare. Acestea ar trebui însoțite de realizarea exercițiilor acasă, de oferirea de feedback logopedului privind provocările întâmpinate, de acceptarea feedback-ului privind limbajul și comportamentul copilului. Uneori logopedul va face recomandări de evaluări suplimentare în beneficiul copilului. 

Urmarea indicațiilor și sugestiilor ajută copilul în corectarea și dezvoltarea limbajului. Într-o săptămână copilul petrece cu logopedul câteva zeci de minute însă cu familia sute și acolo de fapt trebuie să se vadă rezultatele muncii tuturor. 

Mai este ceva extrem de important ce părintele poate face și care ajută enorm demersul terapeutic. Este vorba despre formare și informare. Un părinte informat este din start un părinte implicat și un părinte care știe ce să ceară, care poate să evalueze rezultatele și poate lua decizii potrivite.  De câte ori am ocazia să vorbesc cu părinții le spun că e datoria lor să se informeze despre diagnosticul copilului atât ce presupune ca manifestare, limite și perspective, cât și în ce privește terapia. Nu trebuie să învețe logopedie la nivel de specialist însă are datoria de a înțelege diagnosticul copilului. Mai cu seamă când e vorba de diagnostice complexe ce afectează mai multe arii ale dezvoltării. 

Din fericire părinții de azi au la îndemână specialiști, cărți, cursuri, grupuri și forumuri pentru un prim pas în informare. Dacă au șansa unui logoped potrivit pentru copil și ei, cu care să se consulte, cu care să realizez un plan de lucru atunci rezultatele vor fi cu siguranță.

Un moment despre care se vorbește puțin este reprezentat de perioada de după finalizarea terapiei. Implicarea familiei trebuie să existe și atunci. La modul ideal finalizarea se realizează prin atingerea obiectivelor. Însă limbajul și comunicarea se vor dezvolta în continuare și părinții pot fi atenți în a oferi copiilor oportunități potrivite, exerciții scurte, îi vor corecta punctual când mai apar diverse greșeli. În dezvoltarea copilului mereu va fi un next level în mod natural iar progresul copilului depinde de cum și cât se implica părintele. Vor fi și situații când terapia se oprește și obiectivele nu sunt atinse și atunci implicarea familiei va însemna fie găsirea unui alt specialist, al unui logoped specializat în diagnosticul copilului sau într-o metodă anume. 

Ca părinți suntem responsabili de copiii noștri și într-un mod cu totul special când e vorba de o tulburare de limbaj. Putem începe prin a consulta un specialist și în a nu ignora problema, a înțelege și învăța despre ceea ce copilul are și mai ales a acționa zi de zi în sprijinirea copilului. Logopedul pe de altă parte poate constata problema, stabili diagnosticul, propune un plan, poate realiza intervenția la cel mai bun și profesionist mod însă deciziile majore legate de cât, unde și cu cine va lucra copilul este responsabilitatea familiei. Din colaborarea celor doi făcând tot ce ține de competența fiecăruia se bucura copilul. 

Picture of Ungureanu Georgiana
Ungureanu Georgiana
Salutare, sunt Georgiana Ungureanu și am o pasiune de lungă durată pentru a ajuta copiii cu nevoi speciale. În 2018 am fondat Priority Clinic, o clinică dedicată exclusiv terapiei logopedice. Aici, copiii cu dificultăți de vorbire vin cu plăcere să învețe și să se dezvolte, iar eu și echipa mea suntem aici pentru a oferi tot suportul necesar. Dacă îți dorești să ajuți copilul tău să vorbească mai bine, te invit să ne cunoști și să descoperi ce servicii oferim la Priority Clinic.

Cuprins articol

Articole din aceasi categorie