Logopedia este o stiinta care are in centrul ei limbajul. Limbajul la randul lui este o componenta a sistemului psihic uman. In acest sens fiecare afectare a oricerei compoenente poate afecta si limbajul iar limbajul la randul lui poate influenta alte structuri.  

Terapia tulburarilor de limba nu inseamna doar tehnici si metode ci incepe cu evaluarea limbajului, clasificarea tulburarilor, identificarea cauzelor si abia apoi interventia propriu-zisa. Nici o tulburare nu apare si se manifesta pur si simplu, ea are la baza cel putin o cauza insa de aproape fiecare data avem un cumul de cauze care influenteaza si mentin tulburarea. 

O clasificare a cauzelor tulburarilor de limbaj des folosita atat in teorie cat si in practica se refera la acestea in cele mai importante momente de manifestare. Si astfel putem identifica cauze in perioada intrauterina, in perioada asociata nasterii si in perioada de dupa nastere, respectiv copilaria si momentul prezent. A avea cunostinta de aceste posibile cauze putem gasi explicatii si conexiuni in manifestarea prezenta a tulburarilor de limbaj. Iar munca pe care specialistul o face in a le identifica cat mai exact ii ofera si garantia selectarii si prioritizarii activitatilor,e xercitiilor si metodelor in momentul terapiei propriu-zise.

Practic daca una dintre cauzele intarzierii in limbaj o reprezinta expunerea prelungita la ecrane a copilului pana la 2 ani, reducere, limitarea sau chiar eliminarea ecranelor e o actiune care va sustine stimularea limbajului. Insa nu suficienta pentru ca mai ales in cazul intarzierilor aveam de-a face cu un cumul de cauze. Un alt exemplu ar fi situatia in care copil de 5 ani care prezinta dislalie si care are o mobilitate buna a aparatului fonoarticulator si un control excellent al respiratiei continua sa nu emita corect sunete deoarece nu le diferentiaza la nivelul auzului fonematic. In acest caz se vor prioritiza si se va insista la metodele generale pe exercitiile pentru auzul fonematic.

Inainte de a incepe procesul de interventie logopedica[art cand merg la logoped] este bine sa cunoastem si principalele principii de interventie. Aceste principii ne ajuta sa prioritizam, sa intelegem dinamica tulburarilor de limbaj si sa ne asiguram ca luam cele mai eficiente decizii privind abordarea limbajului. 

Pentru un logoped clasificarea tulburarilor de limbaj a domnului Verza reprezinta un etalon in diagnosticare. 

  1. Tulburări de pronunție sau de articulație
    1. Dislalie
    2. Disartrie
    3. Rinolalie
  2. Tulburări de ritm și fluență vorbirii
    1. Bâlbâiala 
    2. Logonevroză
    3. Tumultus sermonis
    4. Tahilalia
    5. Aftongia
    6. Bradilalia
    7. Tulburările coreice
  3. Tulburări de voce:
    1. Disfonie
    2. Afonie
    3. Fonastenie
    4. Pseudofonastenie
  4. Tulburări în plan lexico-grafic
    1. Dislexie-alexie
    2. Disgrafie-Agrafie
  5. Tulburări polimorfe
    1. Afazia=tulburare dobândită de cele mai multe ori în urmă unui AVC sau traumatism grav
    2. Alalia=surditate verbală=incapacitatea de a vorbi
  6. Tulburări de dezvoltarea limbajului (retard în dezvoltarea limbajului)
    1. Retard de limbaj simplu și complex
    2. Retardul la copiii autistic
    3. Mutismul psihogen electiv sau voluntar
  7. Tulburări de limbaj bazate pe disfuncții psihice
    1. Dislogii
    2. Bradifazii
    3. Ecolalii
    4. Jargonafazii (apar pe fondul schizofreniei- un discurs fără sens încărcat de jargoane)

Cand vine vorba de limbaj cel mai potrivit specialist ramane logopedul insa acesta de multe ori are nevoie de o echipa cu care sa implementeze tehnici. Cu cat diagnosticul este mai complex, afectarea mai severa cu atat procesul necesita evaluari periodice, monitorizare, sprijin din partea medicilor specialisti, alte terapii etc. La modul general ne adresam unui logoped in orice moment in care copilul prezinta o dificultate de vorbire fie prin absenta sau distorsionare a pronuntiei, fie cand intampina dificultati in invatarea citit-scrisului sau a calculului matematic, se balbaie, nu are o dictie potrivita pentru varsta lui. 

Nu este niciun secret ca imputernicirea parintilor prin implicarea lor in procesul de terapie ajuta nu doar copilul dar scurteaza timpul necesar.

Picture of Ungureanu Georgiana
Ungureanu Georgiana
Salutare, sunt Georgiana Ungureanu și am o pasiune de lungă durată pentru a ajuta copiii cu nevoi speciale. În 2018 am fondat Priority Clinic, o clinică dedicată exclusiv terapiei logopedice. Aici, copiii cu dificultăți de vorbire vin cu plăcere să învețe și să se dezvolte, iar eu și echipa mea suntem aici pentru a oferi tot suportul necesar. Dacă îți dorești să ajuți copilul tău să vorbească mai bine, te invit să ne cunoști și să descoperi ce servicii oferim la Priority Clinic.

Cuprins articol

Articole din aceasi categorie