Evaluarea unui copil cu discalculie implică trei etape principale: screening, diagnosticare și evaluare comprehensivă. Iată o descriere detaliată a fiecărei etape:
1. Screening-ul inițial
Aceasta este prima etapă în procesul de evaluare și are scopul de a identifica copiii care ar putea avea dificultăți legate de discalculie. Screening-ul inițial poate include:
- Observații directe: Profesorii și părinții pot observa dificultățile copilului în activitățile de zi cu zi care implică numere și calcul.
- Chestionare și scale de evaluare: Acestea sunt utilizate pentru a colecta informații de la părinți și profesori despre comportamentul și performanțele academice ale copilului.
- Teste rapide: Teste simple și rapide care evaluează abilitățile de bază în matematică ale copilului.
2. Diagnosticarea
Dacă screening-ul sugerează prezența discalculiei, se trece la o evaluare mai detaliată pentru a confirma diagnosticul. Aceasta poate include:
- Teste standardizate: Se utilizează teste psihometrice standardizate care măsoară abilitățile matematice în comparație cu normele specifice pentru vârsta copilului.
- Interviuri și istoricul dezvoltării: Interviuri cu părinții și profesorii pentru a obține o imagine completă a dezvoltării copilului și a istoricului său educațional.
- Evaluarea cognitive și neuropsihologică: Teste care evaluează funcțiile cognitive legate de matematică, cum ar fi memoria de lucru, atenția și funcțiile executive.
3. Evaluarea comprehensivă și intervenția
Odată ce diagnosticul este confirmat, se realizează o evaluare comprehensivă pentru a înțelege mai bine nevoile specifice ale copilului și a dezvolta un plan de intervenție personalizat. Aceasta poate include:
- Evaluarea abilităților specifice: Analiza detaliată a diferitelor componente ale abilităților matematice (de exemplu, înțelegerea numerelor, calculul, rezolvarea problemelor).
- Evaluarea socio-emoțională: Evaluarea impactului discalculiei asupra bunăstării emoționale și sociale a copilului.
- Plan de intervenție: Elaborarea unui plan individualizat de intervenție care poate include strategii educaționale specifice, adaptări curriculare și, dacă este necesar, terapie sau consiliere.
- Monitorizarea progresului: Stabilirea unor mecanisme de monitorizare și evaluare continuă a progresului copilului pentru a ajusta intervențiile în funcție de necesități.
Aceste etape asigură o abordare completă și integrată în evaluarea și sprijinul copiilor cu discalculie, contribuind la îmbunătățirea performanțelor și a bunăstării generale a acestora.
Citeste si Cele zece semne ale discalculiei