Discalculia face parte din categoria tulburarilor de invatare alaturi de dislexie, disgrafie si disortografie. Ea este definita si recunoscuta in primul rand prin performante slabe la matematica comparativ cu copii de aceeasi varsta. In mod oficial  diagnosticul de discalculie se pune in clasa a III a si se observa cel mai mult la intelegerea inmultirii si impartirii. Ca si in cazul dislexiei, IQ ul joaca un rol important. Cand acesta este peste 85 si copilul prezinta dificultati in intelegerea conceptelor matematice putem vorbi despre discalculie. Un test standard in limba romana nu exista si in general ne folosim de simptome in diagnosticare. La fel ca si in cazul dislexiei, discalculii sunt copii inteligenti care nu inteleg si nu pot opera cu numere. Nici in cee ace priveste incidenta in Romania nu avem statistici insa in practica numarul copiilor cu dificultati la matematica a crescut. 

Cum recunoastem discalculia?

  • Le e greu sa enumere mai ales in concernul 10-20
  • Nu inteleg paternurile de numere, gen pare, impare, din 2 in 2 din 3 in 3, multimi, mai mare mai mic
  • Percep numerele ca pe ceva unitar si au dificultati in a descompune in multimi. De exemplu 5 e 5 si e greu de inteles de ce 4si 1 este 5 sau 2 si 3 este 5
  • Nu fac legatura intre operatiile matematice si cum se interconditioneaza ele
  • Desi citesc problema nu o pot transpune in operatie matematica si rezolva. Nu inteleg concepte precum mai mare, mai mic, cu x mai mult etc
  • Calculele simple le fac cu suport(degete, creioane etc
  • Daca la adunari pot reusi sa  se descurce la inmultiri este dificil.
  • Temele dureaza mult
  • Au comportamente de evitare a temelor si exercitiilor in general
  • Poate fi in corelatie cu dislexie si disgrafia, adhd 

Cand vorbim de discalculie cel mai intalnit termen este acela de ″simt al numerelor″. Reprezinta de fapt capacitatea copilului de a intelege numerele, sa le reprezinte si sa le foloseasca in rezolvarea de probleme. 

Matematica este 

abstracta in sensul ca este posibil ca copii sa nu relationeze simbolurile cu cantitatea. Pentru un discalcul este dificl sa asocieze cifra 5 cu 5 pisici de exemplu

un subiect de baza in care un fapt poate sa duca la un altul. De exemplu 2 daca e adunat cu 2 da 4 dar daca e adunat cu 3 da 5. Creierul discalcul are dificultati in a intelege de ce acelasi 2 duce cand la 4 cand la 5. 

complexa cu multe moduri de reprezentare a echivalentelor ca de exemplu 3/6 este egal cu ½

Cele mai importante abilitati care stau la baza invatarii matematicii sunt

  1. Simtul numarului
  2. Memoria de lunga durata
  3. Memoria de scurta durata
  4. Memoria de lucru
  5. Capacitatea de a invata secvente de numere si cuvinte

Evaluarea unui discalcul presupune 3 etape

  1. Colectare informatii de la parinti, cadre didactice, alti specialist
  2. Interviu cu copilul in mod deosebit pentru a stabili o relatie cu evaluatorul si a determina starea de anxietate a acestuia in raport cu matematica
  3. Teste(exercitii si probleme) care vizeaza abilitatile matematice. 

Cele mai importante repere in dezvoltarea abilitatilor matematice sunt

  1. Enumeratia, crescator, descrescator, din 2 in 2, din 3 in 3 etc
  2. Corelatia cantitate cifra
  3. Recunoasterea si citirea numerelor
  4. Vecinii numerelor
  5. Migratia multimilor, daca pui la un loc doua multimi ai o multime mai mare sau daca o multime o imparti in 2 obti doua multimi mai mici
  6. Adunarea
  7. Scaderea
  8. Termenul necunoscut
  9. Inmultirea
  10. Impartirea
  11. Rezolvarea de probleme 

Ca si in cazul dislexiei abordarea in terapie a discalcului  se bazeaza pe identificarea punctelor slabe, realizarea unui screening privind fiecare aspect al dezvoltarii simtului mathematic si operarii cu numere. Se vor alege prioritar exercitii din prima etapa a dezvoltarii simtului matematic. Concret cu un copil de clasa a III˗a poti incepe de la corelarea cantitate˗cifra daca de acolo sunt dificultati chiar daca el nu se descurca cu inmultirea. Si fiecare etapa este consolidata corespunzator. 

Recomandari de materiale

https://edituradph.ro/invat-usor-la-mate-50-de-harti-mentale-volumul-i-cp-cls-i-a-ii-a.html
https://edituradph.ro/primul-meu-dictionar-de-matematica-ilustrat.html
https://www.fisemate.ro
Picture of Ungureanu Georgiana
Ungureanu Georgiana
Salutare, sunt Georgiana Ungureanu și am o pasiune de lungă durată pentru a ajuta copiii cu nevoi speciale. În 2018 am fondat Priority Clinic, o clinică dedicată exclusiv terapiei logopedice. Aici, copiii cu dificultăți de vorbire vin cu plăcere să învețe și să se dezvolte, iar eu și echipa mea suntem aici pentru a oferi tot suportul necesar. Dacă îți dorești să ajuți copilul tău să vorbească mai bine, te invit să ne cunoști și să descoperi ce servicii oferim la Priority Clinic.

Cuprins articol

Articole din aceasi categorie