Discalculia: Când Copilul se Confruntă cu Dificultăți la Matematică

Discalculia este o tulburare de învățare specifică, care afectează capacitatea copilului de a înțelege și de a lucra cu numere și concepte matematice. Aceasta face parte din aceeași categorie cu dislexia, disgrafia și disortografia, fiind recunoscută prin performanțele slabe la matematică comparativ cu alți copii de aceeași vârstă.

Ce Este Discalculia?

Discalculia este caracterizată de dificultăți semnificative în învățarea matematicii, în ciuda unei inteligențe normale sau chiar superioare. De obicei, diagnosticul de discalculie este pus oficial în clasa a III-a, când copiii încep să întâmpine dificultăți mai evidente în înțelegerea operațiilor de înmulțire și împărțire. Aceste dificultăți sunt disproporționate în raport cu nivelul general de inteligență al copilului, care trebuie să fie peste un coeficient de inteligență (IQ) de 85 pentru a se putea considera un posibil caz de discalculie.

Lipsa unui Test Standardizat în România

În România, nu există încă un test standardizat pentru diagnosticarea discalculiei, astfel încât diagnosticul se bazează în principal pe observarea simptomelor și pe evaluarea comportamentului matematic al copilului. Specialiștii folosesc diverse instrumente și observații pentru a determina prezența discalculiei, dar este esențial să se identifice simptomele cât mai devreme, pentru a se putea interveni eficient.

Caracteristicile Discalculiei

Cea mai comună dificultate întâlnită la copiii cu discalculie este legată de ceea ce se numește „simțul numerelor”. Acest concept se referă la capacitatea copilului de a înțelege, reprezenta și utiliza numerele în rezolvarea problemelor matematice.

Matematica poate fi dificilă pentru un copil cu discalculie din mai multe motive:

  1. Abstractizarea: Matematica este o știință abstractă, iar pentru un copil cu discalculie poate fi dificil să relaționeze simbolurile matematice cu cantitatea reală. De exemplu, cifra „5” ar putea să nu fie asociată corect cu imaginea a cinci pisici.
  2. Cauzalitatea: Matematica implică relații cauzale simple, cum ar fi adunarea. De exemplu, copilul trebuie să înțeleagă că „2 + 2 = 4”, dar „2 + 3 = 5”. Creierul unui copil cu discalculie poate avea dificultăți în a înțelege de ce același „2” duce la rezultate diferite în funcție de context.
  3. Complexitatea: Matematica presupune înțelegerea și reprezentarea echivalentelor. De exemplu, fracția „3/6” este echivalentă cu „1/2”. Un copil cu discalculie poate avea dificultăți în a înțelege și a utiliza aceste relații complexe.

Abilități Fundamentale pentru Învățarea Matematicii

Învățarea matematicii se bazează pe o serie de abilități cognitive fundamentale, care pot fi afectate în cazul discalculiei:

  1. Simțul numerelor: Capacitatea de a înțelege și a manipula numere.
  2. Memoria de lungă durată: Abilitatea de a stoca și recupera informații matematice esențiale.
  3. Memoria de scurtă durată: Capacitatea de a reține temporar informații pentru a finaliza o sarcină.
  4. Memoria de lucru: Integrarea și manipularea informațiilor în timp real.
  5. Capacitatea de a învăța secvențe: Abilitatea de a memora și reproduce secvențe de numere sau cuvinte.

Abordarea Terapiei în Discalculie

Terapia pentru discalculie implică identificarea punctelor slabe ale copilului și realizarea unui screening detaliat al fiecărui aspect al dezvoltării simțului matematic și al operării cu numere. Intervenția trebuie să fie personalizată și adaptată nevoilor individuale ale copilului.

Exemple de abordări terapeutice:

  • Corelarea cantitate-cifrei: Chiar dacă un copil din clasa a III-a întâmpină dificultăți la înmulțire, terapia poate începe cu exerciții de bază care corelează cifrele cu cantitățile corespunzătoare.
  • Consolidarea etapelor: Fiecare etapă a dezvoltării simțului matematic trebuie consolidată corespunzător înainte de a trece la următoarea.

Concluzie

Discalculia este o tulburare complexă care afectează în mod specific învățarea matematicii, dar nu trebuie confundată cu lipsa de inteligență. Copiii cu discalculie sunt adesea inteligenți și talentați, dar au nevoie de metode de predare și intervenție adaptate pentru a-și dezvolta abilitățile matematice. O abordare personalizată și o intervenție timpurie pot ajuta la reducerea dificultăților și la îmbunătățirea performanței academice și a încrederii în sine a copilului.

Citeste si Cele 3 etape ale evaluarii unui copil cu discalculie

Picture of Ungureanu Georgiana
Ungureanu Georgiana
Salutare, sunt Georgiana Ungureanu și am o pasiune de lungă durată pentru a ajuta copiii cu nevoi speciale. În 2018 am fondat Priority Clinic, o clinică dedicată exclusiv terapiei logopedice. Aici, copiii cu dificultăți de vorbire vin cu plăcere să învețe și să se dezvolte, iar eu și echipa mea suntem aici pentru a oferi tot suportul necesar. Dacă îți dorești să ajuți copilul tău să vorbească mai bine, te invit să ne cunoști și să descoperi ce servicii oferim la Priority Clinic.

Cuprins articol

Articole din aceasi categorie
Tulburarile de invatare
Ungureanu Georgiana

Poate fi dislexia prevenita ?

Prevenirea dislexiei este un subiect complex și discutat pe larg în comunitatea educațională și științifică. Deși nu există o metodă garantată pentru prevenirea dislexiei, există

Citeste articolul »
Tulburarile de invatare
Ungureanu Georgiana

3 metode de invatare in dislexie

Metoda Meixner Cele 5 principii ale Metodei Meixner sunt esențiale pentru abordarea pedagogică a învățării cititului și scrisului, mai ales în cazul copiilor cu dificultăți

Citeste articolul »