Discalulie

Discalculia face parte din categoria tulburarilor de invatare alaturi de dislexie, disgrafie si disortografie. Ea este definita si recunoscuta in primul rand prin performante slabe la matematica comparativ cu copii de aceeasi varsta. In mod oficial  diagnosticul de discalculie se pune in clasa a III a si se observa cel mai mult la intelegerea inmultirii […]

Implicarea parintilor

Implicarea familiei în terapia logopedică reprezintă un factor esențial și este la fel de important ca potențialul copilului, profesionalismul logopedului.  De fapt felul în care familia se implică determină ritmul și durata terapiei.  Pentru că sunt multe lucruri de spus despre acest subiect m-am gândit să sintetizez felul în care familia se poate implica din […]

Cand merg la logoped?

Un parinte ar trebui sa apeleze la un specialist in terapia limbajului imediat ce sesizeaza una din urmatoarele dificultati la copil: Consultarea unui logoped nu echivaleaza cu terapia. De multe ori in urma evaluarii parintii primesc recomandari pentru acasa fara sa fie nevoie de terapie. Stimularea, corectarea si dezvoltarea limbajului sunt procese ce se intampla […]

Ce este un logoped

Logopedul este in primul rand absolvent al Facultatii de Psihologie. Cu toate ca in legislatia actuala nu avem niste reglementari clare privind competentele si formarea logopedului ce ar trebui sa stie parintele e ca un logoped a finalizat o facultate din domeniul psihologiei (generala sau psihopedagogie speciala) si a urmat un master cu specific in […]

Dislexie

Ce este dislexia? Dislexia alaturi de disgrafie, disortografie si discalculie face parte din categoria tulburarilor specifice de invatare(TSI). Dislexia este o tulburare specifica a abilitatilor de citire(in privinta corectitudinii, intelegerii si fluentei) care nu sunt dezvoltate la nivelul asteptat prin raportare la nivelul de dezvoltare intelectuala, varsta persoanei si nivelul scolarizarii.   Cu alte cuvinte […]

Balbaiala

Conform DSM IV balbismul este o perturbare a fluentei normale si a ritmului vorbirii, caracterizata prin aparitia frecventa a uneia sau mai multe dintre manifestarile urmatoare: Cauzele balbaielii: 1 Factori genetici 2.Factori psihologici De exemplu o trauma din copilarie, perfectionism, emotivitate, hiperactivitate 3.Factori de mediu – Anturajul- reprosuri, admonestari, exigent din partea parintilor/educatorilor privind calitatea […]

Rinolalie

Cunoscută și sub denumirea de rinofonie, rinolalia este o tulburare de pronunție asociată cu tulburarea de rezonanță a sunetului prin comunicarea prea largă buco-nazală sau, din contră, prin obstrucție nazală. Etimologic se compune din două cuvinte de origine greacă: „rhis/rhinos”, care înseamnă „nas” și lalia care înseamnă vorbire. Altfel spus vorbire pe nas. În cazul […]

Dislalie

Dislalia este o tulburare de pronunție ce afectează calitatea articulării sunetelor prin omiterea, înlocuirea sau distorsionarea lor. Este cea mai întâlnită tulburare de vorbire. O putem observa mai ales la preșcolari și școlarii mici.   Etimologic cuvântul „dislalie” se compune din „dis” care înseamnă greu în greacă și „lalie” care înseamnă vorbire. Dislalia face parte din […]

Principiile interventiei logopedice

Ca să reușim în viață și pentru a lua decizii ne bazăm întotdeauna pe reguli, principii, credințe. De la decizii mari la decizii mărunte de zi cu zi ținem cont de niște reguli sau principii.  Unele le-am primit de la părinți, profesori, mentori altele ni le-am format noi în urma experiențelor, cursurilor, cărților citite și […]

Auz fonematic

Auzului fonematic reprezintă capacitatea de a identifica, discrimina și diferenția sunetele limbii. Este o abilitate care contribuie la realizarea unei pronunții corecte. Prin activitatea de dezvoltare a auzului fonematic, se stabilește un sistem relațional între modalitatea senzorială de percepere a sunetelor și crearea unor imagini ideale la niveluri superioare. Tulburările auzului fonematic pot merge de […]

Fiziologia respiratiei

Actul vorbirii presupune doua componente importante:respiratia si fonatia. Respiratia, la randul ei, este compusa din :inspiratie si expiratie. In timp ce inspiratia fiziologica este nazala, inspiratia ce insoteste actul fonetic este bucala sau buco-nazala. Aparatul fonoarticulator cuprinde urmatoarele componente: Plamanii– pozitionati in cavitatea toracica sunt actionati de muschii inspiratori si expiratory care pompeaza aerul Traheea […]

Stimularea limbajului

Ca să poți diagnostica un copil cu întârziere în dezvoltarea limbajului, este necesar să cunoști etapele dezvoltării acestuia. Iată-le pe cele mai importante așa cum sunt prezentate în literatură de specialitate: Până  la   la vârsta de 2 luni copilul gângurește când este fericit. 2 – 3 luni. Copilul plânge diferit pentru a-și exprima stări […]

Cauzele tulburarilor de limbaj

Cea mai utila si usor de inteles raportare la cauzele tulburarilor de limbaj o reprezinta structurarea lor in raport de momentul in care acestea au intervenit. Astfel, putem avea: Identificarea cauzelor se poate realiza in cadrul evaluari si din discutia cu parintii si extrem de utila in practica pentru ca ne ofera explicatii privind situatia […]

Ce este logopedia

Logopedia este “o stiință pedagogică specială despre prevenirea și corectarea tulburărilor de vorbire” după M.E. Hatţev.  În încercarea definirii logopediei E. Verza s-a folosit de originea numelui, respectiv “logos” care înseamnă cuvânt și “paideia” care înseamnă educație. În diverse arii geografice și spații se folosesc termeni relativ similari. În spațiul francofon vom întâlni termenul de […]

Tulburarile de limbaj la copii

Logopedia este o stiinta care are in centrul ei limbajul. Limbajul la randul lui este o componenta a sistemului psihic uman. In acest sens fiecare afectare a oricerei compoenente poate afecta si limbajul iar limbajul la randul lui poate influenta alte structuri.   Terapia tulburarilor de limba nu inseamna doar tehnici si metode ci incepe cu […]